Respuestas.

Hej Hannah!

Som vid tidigare fall blir jag verkligen jätteglad när du skriver att du gillar min blogg supermycket, och att den är perfekt för blivande utbytesstudenter! Åå va roligt att du bestämt dig för att åka till Argentina! Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor.


Vad tycker du om STS? Är det en bra organisation?
Jag tycker väldigt mycket om STS! Det är enligt mig en väldigt bra organisation. Men det är inte STS som är min organisation här i Argentina, utan STS samarbetar med en argentinsk organisation. Vad jag inte alls tycker om är den organisationen.. Jag tänker tyvärr inte gå in på detaljer om varför här på bloggen, vilket jag hoppas du har överseende med.

Hur gammal är du?
Jag är 18 år gammal. Fyllde 18 år under min tid här.


Är Argentina ett bra land att vara utbytesstudent i?
Enligt mig är det såklart det bästa landet att vara utbytesstudent i! Jag råder dig att läsa det jag svarade Vendela tidigare. Argentina har allt! Du lär dig så otroligt mycket här, inte bara språket. Kulturen, livsstilen, livsrytmen, livsandan – ja, allt är helt annorlunda, och du lär dig någonting nytt varje dag. Efter ett utbytesår i Argentina kommer du att komma hem med en helt ny syn på världen!


4. Hur har du hanterat hemlängtan?
Det där med hemlängtan är ett svårt kapitel. Ni som följt min blogg från början vet att den första tiden här var extremt jobbig för mig, men som jag nu i efterhand vet bara gjorde mig starkare. Då hade jag såklart hemlängtan, som nästintill var omöjlig att bli av med då. Vad jag annars generellt brukar säga när folk frågar är att jag inte har hemlängtan, det är inte rätta ordet. Vad jag känner är istället saknad. Saknad efter alla där hemma. Jag vill ha de här hos mig. Självklart går saknaden i perioder, ibland saknar jag mer, ibland mindre. Jag har haft mina svackor, vissa rejäla. Hur jag hanterat det.. Hmm.. Det är svårt att svara på. Vad som gäller att göra är att aktivera sig, hitta på saker, för att skingra tankarna. Inte sitta hemma och deppa ihop. Det gäller även att inte börja prata mer än vanligt med de där hemma. Det gör det bara värre. Bit ihop, och tänk att det är någonting som kommer att passera, och att det är helt normalt att känna så. Prata med din värdfamilj, säg hur du känner. De kommer med största sannolikhet att förstå. Men detta är lättare sagt än gjort kan jag be att få tala om.. Har inte lyckats med detta alla gånger.. Jag brukar i alla fall tänka som så att nu är jag här, på mitt livs äventyr. De där hemma finns kvar, men min tid här är begränsad. Lev livet! Lev i nuet!



5. Har du några tips om livet i Argentina?
Vet inte riktigt, men ett väldigt viktigt tips jag har är att ta emot landet och allting du stöter på med öppet sinne! Reser du inte hit med öppet sinne, så kommer du att få problem. Det är du som ska ta dig an och anpassa dig till din värdfamiljs vanor och rutiner, inte tvärtom. Det gäller att inte börja jämföra för mycket, och bestämma sig för vilket land man tycker är ”bäst” avseende någonting. Tänk redan från början att ditt liv under det här året kommer att bli annorlunda från allt du annars är van vid. Men det är just därför du åker! För att lära känna och upptäcka nya saker, som du kommer att ha nytta av hela livet ut! Annars är ett allmänt tips att prova på! Prova på nya saker. Prova på allt som kommer i din väg. Börja kanske även med en sport du inte skulle gjort i Sverige. Tänk att du har ett helt oskrivet blad framför dig, och att det är du som ska fylla det. Det är till stor del du som bestämmer hur ditt utbytessår kommer att se ut.


Kommentarer
Postat av: Hannah

Tack för dina svar! :)

2011-02-20 @ 09:24:51
Postat av: Anonym

Vad ær det bæsta och sæmsta med att åka som utbytesstudent? Och har du støtt på några kulturkrockar?

Kram

2011-02-21 @ 20:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0