Respuesta.

Svar till Vendela:

Hej Vendela!

Tack så jättemycket! Blir jätteglad när du skriver att du uppskattar och älskar min blogg! Dina ord värmer verkligen. Jag skriver inte bara för min familj, mina släktingar, och mina vänner där hemma utan just också för att inspirera andra. Först och främst - ååå vad roligt att du tänker åka till Argentina! Skillnaderna mellan Argentina och Sverige tar i princip aldrig slut, då det knappt finns några direkta likheter. Det är två helt olika länder - båda helt fantastiska på sina sätt. Först har vi såklart klimatet, något som är oundvikligt, och som figurerat en hel del i bloggen. Någon vinter i vår bemärkelse finns det inte att tala om. Temperaturen sjunker kanske som mest till 0 grader då i juli, och snö är extremt ovanligt, med betoning på extremt. Sommaren är däremot sommar på riktigt. Temperaturer upp mot 40 grader är allt annat än ovanligt december-februari. Där jag bor är klimatet torrt till skillnad från vad de flesta från Sverige är vana vid, vilket gör att du ändå inte svettas sådär äckligt klibbigt i den hettan. Jag älskar det! Det är liksom bara riktigt himla hett om man säger så. För mig tog det ett tag att vänja mig vid värmen och lära mig att handskas med den, men det är såklart olika från person till person. Regn existerar knappt, utan solen skiner från en klarblå himmel nästan varje dag. Väderfenomen som figuerar är vinden Zonda som jag skrivit om och s.k. tormentas som innebär riktigt kraftiga regn med blixtar och dunder.

En annan skillnad är människorna. Människorna här är så otroligt öppna, både vuxna och unga. Det är svårt att beskriva på vilket sätt, det bara är så. De är så otroligt varma och välkommnande. Sedan har vi såklart dygnsrytmen. Siesta är det ungefär mellan kl 14 och 17. Då är allt stängt och det är inte mycket liv och rörelse i största allmänhet. Jag sover dock aldrig siesta. Sedan äter man middag väldigt sent, omkring kl 22-23. Detta hade jag riktigt svårt att vänja mig vid i början. Jag skulle kunna rabbla skillnader i en hel evighet, men det sista jag kan nämna, och vad som är den kanske största skillnaden, är skolan. Jisses! Jag utgår såklart från mina upplevelser, och jag har skrivit en hel del om det. Finns inga som helst likheter. Utbildningssystemet är helt annorlunda, diciplinen helt annorlunda, du måste bära skoluniform, du tar med dig mat till skolan, hissar flaggan varje morgon osv. Men ja gillaré!

Eller sedan har vi såklart skillnaden i språk! Personligen älskar att vakna varje morgon och prata spanska! Spanska är det enda som finns i min närhet, och jag har på sju månader bara pratat svenska öga mot öga med någon vid två tillfällen. I början var det såklart riktigt jobbigt, och huvudvärken kom snabbt som konsekvens av att huvudet ständigt fungerade som ett lexicon. Behövde översätta från spanska till svenska det jag hörde, och sedan från svenska till spanska för att kunna svara. Så var det den första tiden, kanske de första två-tre månaderna. Efter tre månader försvann lexiconet och spanska var det som kom fram automatiskt. Flytande var det dock inte än. Men nu kan jag säga att jag faktiskt talar i princip flytande. Det är så otroligt naturligt att prata spanska precis hela tiden. Jag tänker på spanska, drömmer på spanska. Och det är inte vilken spanska som helst som pratas här heller. De säger att de pratar "castellano", och den skiljer sig en del från den spanska man lär sig i skolan, mest rent grammatiskt. Den är mycket roligare! Haha. Vi pratar egentilgen lite "fel" för att uttrycka det så.

Argentina är ett helt underbart land! Det är mitt andra hemland! Det går inte att säga vad som är det bästa. Allting sammanlagt gör det bara helt fantastiskt! Sedan spelar det självklart in i vad man hamnar i för familj, hur man trivs, hur lätt man har för att få hemlängtan, och vilket stöd du har där hemifrån. Jag skulle kunna säga att jag dragit vinstlotten vad gäller familj, släkt, provins, skola - ja, allt. Och stödet jag har där hemifrån är obeskrivligt! Därför älskar jag såklart att bo här! Men som sagt, det är ju olika från person till person och vad just du får uppleva.

Jag hade inte heller varit i Argentina innan jag åkte, och visste egentligen väldigt lite om landet. Jag visste att de pratade spanska, att det var ett väldigt varierat land vad gäller klimat och natur, att Buenos Aires var huvudstaden och att det fanns jättestora vattenfall i norr. Det var väl ungefär allt. Men vad gör det? Du åker ju iväg för att lära känna och upptäcka! Jag har haft turen att fått och kunnat resa väldigt mycket under min tid här, och har redan efter sju månader varit över hela Argentina - ända från Iguazu i norr till Ushuaia i söder.

Jag förstår verkligen att du är nervös. Det är helt normalt. Du anar inte hur nervös jag var.. Det går knappt att beskriva den sorts resfeber du har innan du ska ge dig iväg ett helt år. Jag hade rent utav panik dagen innan jag skulle åka. Jag kunde dock knappt fatta att jag faktiskt skulle åka förän jag stod där på flygplatsen och var tvungen att säga hej då till min kära familj, om äns då. Jag kan fortfarande knappt fatta att jag faktiskt är här, och lever min dröm. Vendela, du kommer vilket land du än väljer att få ett helt oförglölmligt år! Bara att du bestämt dig för att åka iväg som utbytesstudent är det bästa beslutet du någonsin kommer att ha tagit! Men Argentina är vääärldens bästa val! Du kommer absolut inte att ångra dig! Åkåkåk! Hoppas du fick svar på ungefär det du ville och att jag var till någon hjälp! Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Vendela

Hej igen!

Tack! Tack! Tack! Gud vad glad jag blev för svaret! Du anar inte! Blev supermotiverad till att åka till Argentina! Kom på en fråga till (om du har tid att svara såklart). Kan din familj komma att hälsa på under årets gång? Eller är det förbjudet av organisationen?

Tack igen för ditt svar, läste om det flera gånger! Uppskattas verkligen!

Kram, Vendela.

2011-02-10 @ 23:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0