La comida.

Tänkte berätta lite om den typiska maten här och om matvanorna för er som är nyfikna (vet att mammsen och pappsen är det)!

Asado - Den berömda, och här i bloggen välomnämnda asadon. Det innebär kort och gott grillat kött på som en speciell stor grillhäll kan man säga. ALLA hus här har en sådan grillhäll, det bara är så. Det är ett måste. Man äter tre gånger mer kött här än i Sverige, och min kropp har redan fått något av en proteinchock kan jag gissa. Jag är ingen direk köttmänniska i Sverige, men här alltså, det går knappt att förklara hur gott det är! Det är en smakupplevelse utöver det vanliga. Det är svårt att förklara varför det blir så mycket godare här, det bara blir det. Äter asado ofta, nästan alltid minst en gång i veckan, och ibland flera. Man äter det alltid när man samlas många människor, som med släkt och vänner.  

Empanadas - Halvmåneformade bröd med fyllning av t.ex. kött, skinka och ost, panacotta, majs etc. Utsööökt! Skulle nästan kunna leva på det. Ganska svårt att göra, krävs speciella skills så att säga. Min första egengjorda empanada blev något av en katastrof.. men den andra blev super! Helt okey i alla fall. Haha. Fick lite beröm av min mamma.



Milanesa - Tunt kött (biff/kyckling), doppat i rörda ägg och sedan rullade i som ströbröd. Detta steks sedan i olija, i ugnen eller friteras. Detta kan jämföras lite med Sveriges köttbullar, på så sätt att "Vad ska vi göra idag? Slut på idéer.. Ja, vi gör milanesa". Om ni förstår vad jag menar haha. Men det är faktiskt riktigt gott.



Dulces - Det kryllar av sötsaker här. Men inte smågodis på sånt sätt som i sverige, utan kakor, s.k alfajores av olika smaker, s.k. facturas, s.k. medialunas etc. Majoriteten av alla sötsaker innehåller även någonting som kallas för Dulce De Leche. Det är som en söt sås gjord på mjölk som hettats upp, och ser ut ungefär som kolasås.


1. Alfajores (med dulce de leche i mitten) 2. Facturas/Medialunas.

Soda - Här har ALLA hushåll soda (bubbelvatten) i någonting som kalllas för zifón. Varje onsdag och lördag kommer det en "sodero" och leverar en hel drös med dessa. Det finns på bordet vid varje måltid, och används som det är, men även av vuxna mycket med vin. Jag är beroende av dessa, och kan knappt föreställa mig ett liv i Sverige utan de haha.



Mate - En téliknande koffeinhaltig dryck framställd på växten yerba mate som man dricker här precis jämt. Det finns överallt, i allaallaalla hem, och till och med i bilen. Det går knappt att förklara vad det är, för det är så mycket mer än bara en dryck. Den har så mycket betydelse. Det är tradition, och alla här har svårt att föreställa sig ett liv utan det och att det inte finns i hela världen, utan nästan bara i Sydamerika. Det dricks ur som en speciell sorts kopp kan man säga, som har lite olika utformning, men som oftast ser ut ungefär som nedan. Jag tycker inte det är så jättegott, så jag brukar inte dricka det.

Fil:Mate calabaza fondo blanco.jpg


Matvanor. Frukost äter majoriteten knappt här, utan dricker kanske bara en kopp choklad, eller mate. Jag äter dock alltid frukost - havregrynsgröt haha. Min mage kan inte starta dagen annars. Lunch äter man runt 13-15. Vid middagsdags i Sverige, runt kl 18-19 är det te-time här. Då dricker man mate, äter kakor, och andra sötsaker. Jag är som känt ingen sötsaks-människa, men jag äter nästan alltid något annat litet då.  Vid 22-00 någon gång är det middag. Man kan alltså säga att te-time och middag är tvärtom här. I början var det lite jobbigt det där med att middagen är så sent, men nu är jag supervan. Kan inte föreställa mig att äta middag redan vid kl 18, skulle kännas hur konstigt som helst.

Pasta har jag ätit här kanske fyra gånger sedan jag kom hit. Det äter man alltså otroligt sällan. Ofast äter man kött med bara sallad och liknande. Annars är det ganska vanligt med puré (potatismos), potatis och ris. Allt detta gillar Märit starkt.

Efter maten äter nästan alla alltid en frukt, såsom apelsin, mandarin, äpple och liknande. Det är nästan lite komiskt hur alla killar i skolan tar fram sin lilla mandarin efter maten haha. Generellt sätt tycker de flesta om att äta någonting sött efter maten. Kan även vara en yoghurt.

Kommentarer
Postat av: mamma

Vilket trevligt inlägg! Även om du berättat en del så fick jag nu ännu mer information.

2010-10-31 @ 07:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0