Zonda.

Det finns en speciell vind här i Argentina som heter Zonda, som oftast förekommer från maj till november, och är vanligast här i Mendoza, La Rioja och San Juan. Min mamma här har berättat mycket om den för mig, och att den pågår just nu. Än så länge håller den till på hög höjd, och gör då att klimatet här vid marken på något sätt blir varmare. Så nu på dagarna är det plötsligt uppemot 20-25 grader. När den väl når marken kan den innebära riktigt starka vindar, och då stänger ibland skolorna och man går inte ut i första taget vad jag förstår. Den påverkar ofta även kroppen, och vissa mår riktigt dåligt av den. I förrgår började jag plötsligt må jätteilla, och fick som frossa och darrningar. Det kom som på en sekund, och var riktigt obehagligt. Det var inte min förkylning, för där var det värsta över. Fick sedan berättat för mig att det mycket väl kan ha berott på Zonda, och att min farbror hade gått hem från jobbet den dagen för att han också mådde dåligt. Vinden väntas nå marken till helgen.

Kommentarer
Postat av: Linn

Tja! Jag har en usa blogg och tänkte höra om du har lust att länka mig så länkar jag dig? ;)skicka ett mail isf :)

2010-08-20 @ 15:42:23
URL: http://lifeontheotherside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0