Más respuestas.

Här kommer svar på några fler frågor jag har fått.

Kan din familj komma och hälsa på under årets gång? Eller är det förbjudet av organisationen?
Ja, min familj kan komma och hälsa på under årets gång. Det är inte förbjudet av organisationen. Men vad som nästan är förbjudet kan man säga är att de kommer och hälsar på när bara halva året har gått eller liknande, som vid jul och nyår. Ska de hälsa på kan de komma i slutet av året. Detta pga att det kan orsaka mycket hemlängtan, vilket de vet av erfarenhet.

Vad ær det bæsta och sæmsta med att åka som utbytesstudent? 
Det bästa är bara att det helt enkelt är sjukt jäkla obeskrivligt grymt att åka iväg som utbytesstudent! Det är bland det bästa du kan göra i livet! Du växer som person på ett sett som du inte kan förstå innan du väl har åkt iväg. Du lär dig så oootroligt mycket om dig själv. Du får uppleva ett helt nytt land, med en helt ny kultur. Du får med dig upplevelser och erfarenheter som du har nytta av livet ut. När du kommer hem kommer du att känna att du har två hemländer, två identiteter. Argentina är mitt andra hemland, och jag är halvt argentinare i princip. Vad som är det sämsta är svårt att svara på faktiskt. Många, som när man säger att man ska iväg som utbytesstudent eller när man väl är på plats och säger att man är utbytesstudent, säger att "åå du förlorar ju ett år". Men nej, säger jag då alltid. Att åka iväg som utbytesstudent är inte att förlora ett år. Fine, se det så om du vill, men du vinner så otroligt mycket mer. Se det så istället. Det sämsta enligt mig skulle istället i så fall vara att du är ifrån dina nära och kära väldigt länge. Men hur konstigt det än låter så vänjer du dig med tiden, du vänjer dig vid att de inte är där. I början är det jobbigast. Då är det som en chock varje gång du inser att de faktiskt är på andra sidan jorden, och att du är helt ensam (enligt dig) där du är.

Har du støtt på några kulturkrockar?
Ja, det händer väl mest hela tiden. Kulturerna skiljer sig väldigt mycket åt, i det mesta måste jag säga. Svårt att säga såhär i efterhand vilka direkta kulturkrockar just jag stött på. I början var det nog mycket bara sättet att vara på och sättet att tänka. Ja, det skandinaviska sättet och det argentinska sättet skiljer sig mycket åt. Du kan enligt dig själv ha betett dig helt normalt i en situation, medan de i din omgivning frågade sig vad i hela friden du höll på med. Detta hände mig en del i början. Men med tiden lär du dig, och nu vet jag hur det fungerar, och vad som anses konstigt och mindre bra att göra, säga och så vidare. Det är inte så svårt som det kanske låter. Det är en underbar process!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0