Colegio Anglo Alemán Konrad Lorenz.



















¨

Min skola! Den ligger i en närliggande stad som heter Chacras, som jag har fått känslan av är ett lite finare område på något sätt. Skolan är ganska liten, och jag skulle tro att den bara har ungefär 100-130 elever. Jag gillare faktiskt! Det gör att alla känner alla. Jag går som sagt i "tercero polimodal" som det kallas. Vi är ca 15 stycken i min klass, varav vi med mig inkluderad är fyra tjejer, varav en av de andra är en utbytesstudent från tyskland som varit här i sex månader.

Skolan är en så kallad "bi-language-school". Det innebär att de läser mer engelska än andra vanliga argentinska skolor, och därför kan hyffsad engelska. Skolan har som ni kanske ser i namnet en tysk vinkling (alemán), och alla elever läser tyska. Jag kommer läsa alla ämnen som min klass gör, vilka jag inte kan i huvudet för tillfället. Engelska kommer jag läsa på "advanced-level" (vilket inte är särskilt jätteadvanced enligt mig. Fick en kommentar redan första lektionen: "Oh, she´s good!"). Sedan är det ju det där med tyskan. Blev inte så jätteglad direkt när jag fick reda på att jag måste läsa det, men det är bara att bita ihop haha. Blir på så kallad "basic-level" då jag i princip inte kan ett ord tyska, vilket jag är helt ensam om på skolan.

Appropå språk så hände det en liten rolig sak idag. Eller hände, och hände. I alla fall. Jag satt på min första tyskalektion. En tjej från italien vänder sig om och frågar mig en sak på italienska då hon visste att jag har läst det. Jag hade ganska precis gjort en övning inför en engelska exam och sitter och tänker på spanska och svenska kors och tvärs. Tyska, italienska, engelska, spanska och svenska. Lite smått kortslutning. Ni förstår nog var jag vill komma.

Jag börjar 07.45 varje dag. Tre dagar i veckan slutar jag 17.10 eller 17.30, och äter då mat i skolan. Antingen äter man den mat som lagas där (som ni bland annat ser på bild 9), eller så tar man med sig egen mat. Det är ganska dyrt att äta mat i skolan, så många tar med, däribland jag. Två dagar i veckan slutar jag omkring klockan 13, och då åker alltid jag, min syster och kusiner och äter lunch hemma hos kusinerna. Vi blir hämtade varje dag av min faster, och som sagt lämnade varje dag av min pappa. Det är så det funkar. I princip alla elever blir skjutsade fram och tillbaks till skolan.

Varje morgon efter första lektionen samlas alla elever framför huvudentren vid flaggstängerna för att hissa skolans flagga och argentinska flaggan under vad jag tror är argentinska nationalsången. Framme vid flaggorna blev jag även igår under den cermonin presenterad för hela skolan.

Ni skulle se killarnas handstil! Vad jag har förstått så måste de nämligen skriva med skrivstil (!!!!). Det verkar inte lika strikt för tjejerna. Jag tänker då inte göra det i ett år kan jag be att få tala om. Jisses.

På sista bilden ser ni lite av min skoluniform. Här har jag på mig klädsel "jogging", som man har på tisdagar och fredagar. Det innebär helt enkelt grå joggingbyxor, en vit pikétröja med skolans emblem på, en mörkblå fleecetröja med skolans emblem på med blixtlås högst upp, och vad jag har förstått valfria skor. De andra dagarna har man klädsel "gala", vilket innebär mörkblå sorts kostymbyxor, vit skjorta med skolans emblem på, samma mörkblå fleecetröja och skor av typen loafers. Tjejen bredvid mig på bilden går i min klass, och hennes tröja är en tröja som alla i "tercero" har.

Kommentarer
Postat av: Titti

när jag såg bilderna så tänkte jag just "fint". Det syns på nåt sätt.... Lycka till med tyskan ! Det är så likt svenskan (utom grammatiken ;o)) så jag tror du klarar det bra med din språkkänsla! Konrad Lorenz känner jag igen - tror jag läst om honom nån gång i skolan - vetenskapsman ?? får ta och kolla upp ! KRAMAR BM

2010-08-21 @ 09:16:37
Postat av: Isabelle

Hej igen!



Roligt att läsa om det Du berättar. Fina bilder! Efter spanskan är det tyska jag använt mest i Colombia, för i Sydamerika bor MÅNGA tysktalande samt alla musiker som stuerat i Tyskland och Österrike. Jobba på med språken - de kommer att ge Dig ett än mer spännande liv. Krya på Dig!

Isabelle

2010-08-22 @ 17:44:22
Postat av: Pappa

¡Hola Mi Querida!



Su blogg me gusta mucho leer! Muchos impresiónes y sentimentos. Podrías ser un escritor? Quizas más de "la vida cotidiana aburrida"(la casa, su habitación, comidas etc)?



Muchos besitos de papa

2010-08-23 @ 10:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0